Marka nie może rozwijać się bez wsparcia fanów w mediach społecznościowych. To otoczenie, które skupione jest wokół naszej marki, ma na nią wpływ. Na jej rozwój, zasięg, siłę oddziaływania oraz wizerunek. Siła zaangażowania fanów ma wpływ na siłę dotarcia i pozycjonowania marki na rynku i w świadomości odbiorców. Dzięki pozytywnej kreacji marki dajemy jej szansę na zdobycie uznania i prestiżu. Niezależnie czy mówimy o marce firmy, czy osobistej, to media społecznościowe mogę jej pomóc, albo zaszkodzić. Dlatego tak ważne jest, aby właściwie dobierać środki przekazu, inicjować kontakt z otoczeniem, publikować odpowiednie treści-czyli dbać o właściwy, wysoko jakościowy content.
Spójrzmy choćby na dane dotyczące LinkedIn, które pokazują jak wielki ma on w sobie potencjał dotarcia-w sierpniu 2021 r., aż 4 487 000 Polaków posiadało na tym serwisie swoje konto, co stanowi 11.8% wszystkich użytkowników.
Sposoby na wykorzystanie profili osobistych w budowaniu wizerunku:
Profesjonalny i dokładnie uzupełniony profil osobisty to taki, na którym znajdziemy wszelkie informacje, które pozwolą zidentyfikować jego użytkownika. A zatem zawierać będzie takie dane jak.: ścieżka zawodowa, sukcesy i edukacja, aktualne stanowisko, kompetencje oraz:
Profesjonalnie uzupełnione profile, które zawierają: opis (krótki, zwięzły, konkretny opis tego, kim jesteśmy i co możemy dla kogo zrobić), a także krótki opis gdzie/dla kogo pracowaliśmy. LinkedIn daje tę świetną okazję, aby zaprezentować te fakty w słowa i grafiki.
Ważne-aby dodać grafikę firmy (logo) do swojego profilu na LinkedIn, firma ta musi posiadać założone swoje konto firmowe.
Dobre zdjęcie (najlepiej popiersie, w ubraniu, które identyfikuje się z naszym codziennym stylem pracy i marką osobistą. Nie zawsze musi być to zdjęcie w garniturze).
Uzupełnione dane typu: rekomendacje oraz potwierdzania umiejętności.
To podstawa, aby przyciągnąć do nas otoczenie, które będzie uważać nas za wiarygodnych i rzetelnych. Systematycznie i konsekwentnie publikowanie treści pozwoli na zbudowanie społeczności, którzy z fanów, stać się będą mogli ambasadorami. Czyli wiernymi osobami, które będą się coraz mocniej angażować, a przez to wspierać kolejne działania.
Czas na wzbudzanie zaangażowania.
W jaki sposób?
Dodając do swojej sieci kontaktów-relacji, te osoby, które wiesz, że odpowiadają charakterowi Twoich działań oraz pasują do Twojego stylu. Nie jest dobrą praktyką zapraszanie wszystkich, ponieważ nie tylko będą osłabiać zaangażowanie, ale również będą wpływać na zmniejszenie szans w dotarciu do osób właściwych. Dlatego ustal swoje grupy docelowe i do nich prowadź swój przekaz.
Określ strategię działań i publikacji. Zacznij od opisania persony zakupowej, odpowiadając na pytania typu: do kogo chcesz trafić, kto jest Twoim główny odbiorcą, co myśli, wie, czuje i czym się kieruje Twój odbiorca, czego pożąda i czego poszukuje.
Polecaj, komentuj, wywołuj-bez Twojego zaangażowania, nie będziesz mieć zasięgów, a to one budują zaangażowanie, ponieważ, dzięki tym działaniom trafisz i przyciągniesz do siebie ludzi.
Jeśli ktoś napisze komentarz, da reakcję, to odwdzięcz mu się tym samym. Nie pozostawiam bez echa jego działań. Wówcza nie tylko zyskasz przychylność, ale także wpłyniesz na algorytmy, które chętniej będą pozycjonować Twoje posty-treści.
Ciekawostka!
Możesz zidentyfikować osoby, które się angażują w działania na LinkedIn, wchodząc w zakładkę aktywności. Dzięki temu zobaczysz jakie treści, daną osobę interesują. Zwróć uwagę na częstotliwość wysyłania komentarzy-to pomoże określić Ci jego zaangażowanie.
Zaproś i podziękuj za zaproszenie bądź przyjęcia zaproszenia. Taki zabieg jest nie tylko miłym gestem, ale także szansą na wzmocnienie zaangażowania.
Systematycznie i konsekwentnie publikuj treści. Dobra liczba postów to ok. 5 na tydzień. Możesz wypuścić swój np. stały program, aby przyzwyczaić społeczność, do tego, że np. co tydzień, w każdy czwartek recenzujesz ciekawe, biznesowe, marketingowe bądź sprzedażowe książki.
Dodawaj # jeśli jest na to przestrzeń. Będą pomocne w dotarciu do właściwych osób.
Pisz o sprawach, które dotyczą nie tylko Twojej osoby. W zależności od contentu twórz treści różne, jednak takie, które będą osadzone w obszarze zainteresowań Twojej społeczności. Nie przekombinuj ani nie naciągaj rzeczywistości. Łącz treści cięższe, z lżejszymi. Baw się konwencjami np. raz publikując post z grafiką, raz z filmem, raz sam tekst. Nie bądź monotonny w działaniu, a kreatywny.
Zatem-nie przynudzaj ani nie sprzedawaj!
Twórz treści przyciągające, ale nie za sztywne i pozbawione pierwiastka emocji.
Wykorzystaj do tego celu storytelling (sztukę opowiadania), grywalizację (metody angażowania poprzez wykorzystanie mechanik z gier) oraz marketing doświadczeń.
Jeśli chodzi o grywalizację, to najprostszymi metodami są: ankiety (nie za często, ale dobra ankieta potrafi nie tylko zaangażować fanów, ale dostarczyć ciekawych i ważnych danych), zagadki, otwarte pytania itd., a nawet i konkursy, które pozwolą wygrać ciekawą nagrodę np. Twoją książkę (o ile jesteś, w stanie taką przekazać).
Stworzenie, bądź bycie aktywnym w utworzonej grupie, która generuje możliwość dotarcia do osób, z Twojego kręgu zainteresowań, pasji, zawodu. Osoby chętnie będą czytać tego typu treści i się w te treści angażować.
Bądź towarzyski, charyzmatyczny i łącz to z inteligencją, co pozwoli być zaskakującym ciekawym, a także rzetelnym i wiarygodnym.
Bądź spójny i daj się innym skojarzyć z czymś konkretnym, z czymś, co będą mogli nazwać i opisać, A jednocześnie w taki sposób, że jeśli będą szukać odpowiedzi w Twoim temacie, to przyjdą do Ciebie.
Buduj relacje i wywołuj ciekawość. Twórz narrację, która będzie jak magnez. Pozwól innym wejść w historię, którą stworzysz, a wówczas, zaczną w niej odgrywać swoją rolę, jednocześnie stając się pomostem pomiędzy ich a Twoim światem.
Zapraszamy do kontaktu: biuro@prostoomarketingu.pl