POST.05.09.2022. Jak wykorzystać skutecznie PR w sprzedaży

Jak wykorzystać skutecznie PR w sprzedaży

W tradycyjnym rozumieniu podejście marketingowe jest zwykle stosowane w celu napędzania sprzedaży, a strategia PR jest wykorzystywana do budowania i utrzymywania pozytywnej reputacji firmy.

PR określa sposób, w jaki organizacje komunikują się z opinią publiczną, promują się oraz budują pozytywną reputację i wizerunek publiczny.

Chociaż te dwie dyscypliny nadal pełnią różne funkcje, ich elementy są dziś znacznie bardziej powiązane.

W jaki sposób PR może odegrać rolę w napędzaniu sprzedaży w Twojej firmie?

Możesz być liderem w zakresie innowacji, w branży produktów i usług, ale jeśli klienci nie będą wiedzieć, kim jesteś i gdzie Cię znaleźć, to wszystko na nic.

Bez skutecznej komunikacji zewnętrznej, Twój lejek sprzedażowy ucierpi, a konkurencja może to wykorzystać na swoją korzyść.

Dlatego warto przyjrzeć się temu, jak obecnie szukasz możliwości i okazji do sprzedaży i jak komunikujesz się z obecnymi i potencjalnymi klientami.

Zacznij od organicznego wzmocnienia obecności swojej marki.

Prawdopodobnie posiadasz stronę internetową, być może blog, a być może kierujesz swoje działania do potencjalnych klientów bezpośrednio poprzez e-mail marketing, bądź telefon, a nawet w inny sposób.

A być może odłożyłeś budżet na umieszczenie kilku reklam.

PR jest potężnym narzędziem komunikacji, które może współgrać z tymi taktykami, aby napędzać organiczny wzrost.

Na przykład, ludzie mogą zacząć być bardziej świadomi Twojej marki dzięki blogowi i płatnym reklamom w mediach społecznościowych i tradycyjnych.

PR wzmocni organiczną obecność Twojej marki poprzez proaktywne posty w mediach społecznościowych i innych mediach.

Warto zwrócić uwagę na komunikację, która pochodzi od klientów, blogerów-influencerów lub dziennikarzy.

Z definicji ten rodzaj reklamy zwiększa Twoją wiarygodność, ponieważ jest zakorzeniony przez osoby cieszące się wiarygodnością, rzetelnością, popularnością, a nie przez Twoje własne kanały, które są na etapie rozwoju tak jak Twój biznes.

Zwróć uwagę na trzy czynniki stojące za decyzją o zakupie.

Jeśli postawisz się na chwilę w roli klienta, zadaj sobie pytanie, czego szukałby w firmie przed dokonaniem zakupu?

Zaufanie, reputacja i produkt lub usługa, które naprawdę dostarczają korzyści to trzy z kluczowych czynników.

PR jest naprawdę skutecznym sposobem przekazywania tych wiadomości, ale jego siła leży w subtelności podejścia.

Celem jest dawanie klientom szansy na odkrycie Twojej marki, uzbrojenie ich we wszystkie potrzebne informacje-tu potrzebne są silne komunikaty-a następnie umożliwienie im dokonania zakupu w ich własnym czasie.

Niektóre taktyki marketingowe są również potrzebne, aby upewnić się, że zakup jest tak łatwy, jak to możliwe, gdy już pojawi się decyzja o dokonaniu zakupu.

Następnie stwórz reakcję emocjonalną, która będzie towarzyszyć Twojej marce.

Najbardziej skuteczne kampanie PR to te, które oferują wysokiej jakości spostrzeżenia lub porady bez żądania czegokolwiek w zamian.

Dostarczenie klientowi czegoś o rzeczywistej wartości wywołuje pozytywną reakcję emocjonalną.

Celem jest, aby ta pozytywna reakcja była następnie połączona z marką, budując świadomość wraz z zaufaniem i wiarygodnością.

Co więcej, jeśli klient uzna Twoją poradę za wystarczająco wysokiej jakości, aby podzielić się nią wśród swoich kontaktów, ekspozycja na Twoją markę zostanie zwielokrotniona.

PR może pomóc w zwiększeniu sprzedaży na wiele różnych sposobów.

W tym ukierunkować klientów na właściwy cel sprzedażowy. 

Niezależnie od tego, czy obsługujesz inne firmy, czy konsumentów, ukierunkowane podejście do PR zapewni, że Twój budżet zostanie wydany najbardziej efektywnie.

Jeśli możesz, skup się na tym, kim są Twoi kluczowi klienci.

Jeśli jest to konsument, pomocne może być myślenie o swoich klientach według określonych personaliów; obejmuje to wiek, płeć, rolę zawodową, hobby lub obszary zainteresowań.

Budując obraz demograficzny, możesz następnie podzielić odbiorców na grupy i odpowiednio skoncentrować działania PR.

Na przykład, duży procent budżetu może być skoncentrowany na grupie odbiorców, którzy są najbardziej skłonni do zakupu, a także na tych, którzy nie są jeszcze zaangażowani.

Podział na grupy odbiorców pomoże również w mierzeniu efektywności działań PR.

Szukając najlepszych rozwiązań w kontekście sprzedaży, odpowiedz na poniższe pomocnicze pytania:

  • Które stanowiska podejmują decyzję o zakupie?
  • Jakich produktów obecnie używają klienci?
  • Z jakimi problemami się obecnie borykają?

Zbudowanie obrazu branży, w której pracujesz i do której chcesz trafić, może wymagać pewnego stopnia badań rynkowych, ale będzie to dobrze wykorzystany czas i dobrze wydane pieniądze.

Jeśli będziesz mógł następnie skoncentrować swój budżet PR i marketingowy we właściwym miejscu, to odniesiesz sukces.

Spraw, aby Twoje przesłanie było jasne dla odbiorców.

Fundamentem strategii PR i marketingowej powinno być zgranie wokół kilku jasno określonych komunikatów.

Jeśli nie masz jasności co do tego, czym one są, Twoja strategia będzie pozbawiona ostrości, a zbudowanie relacji z Twoją marką zajmie Twoim klientom więcej czasu.

Żeby ułatwić to zadanie możesz zacząć od zdefiniowania tego:

  • Kim jesteś?
  • Co Twoja firma robi?
  • W jaki sposób dostarcza produktu, bądź usługi?

Wszystkie działania PR i marketingowe powinny być oparte na tych kluczowych komunikatach.

Wzmacniaj zaufanie i reputację.

Kiedy już wiesz, do kogo kierujesz swoje działania, nadszedł czas na PR.

Czyli komunikację z docelową publicznością.

Komunikacja firmy, jej produktów i usług za pośrednictwem zaufanych mediów może zdziałać cuda dla Twojej reputacji.

Aby zwiększyć szanse na to, że odbiorcy zobaczą Twoją markę, należy skupić się na jakości treści i tym, jak bardzo jest ona angażująca.

Poziom zaangażowania można określić na różne sposoby:

  • Wiedza na dany temat, aby stworzyć pozytywną relację z Twoją marką
  • Zachęta kogoś do dowiedzenia się więcej o Twojej firmie
  • Zmiana sposobu w jaki postrzega się Twoją firmę

Strategia PR musi być idealnie dostosowana do strategii marketingowej, aby zmaksymalizować wszelkie płatne wydatki na reklamę, webinaria, wydarzenia, lub kampanie w mediach społecznościowych.

Będzie to możliwe dzięki materiałom PR, takim jak informacje prasowe, artykuły opiniotwórcze, studia przypadków, wiadomości, zgłoszenia do nagród i wystąpienia prelegentów.

Pamiętaj, że o tzw. zasadzie siedmiu kontaktów.

Stwierdza ona, że potrzeba średnio siedmiu interakcji z Twoją marką, zanim dokona się zakupu.

Na końcu mierz i wyznaczaj cele.

To prawda, że niezwykle trudno jest przypisać indywidualną sprzedaż konkretnej taktyce PR.

PR nie powinien być robiony dla samego siebie.

Najlepszym sposobem pomiaru PR jest połączenie wiarygodności osiągniętych mediów (tj. strony internetowej lub nakładu druku), ilości docelowej publiczności, liczby wiadomości marketingowych zawartych w treści i wezwanie do działania (na przykład link zwrotny do swojej strony internetowej lub dane kontaktowe).

Jeśli możesz zmierzyć to w stosunku do wzrostu ruchu na stronie lub SEO w czasie, jest to dobry wskaźnik tego, jak PR działa i jak publiczność reaguje na Twoją markę.

Chociaż PR nie powinien być postrzegany wyłącznie jako motor sprzedaży, to jako część szerszej mieszanki marketingowej może być skutecznym sposobem na zwiększenie lejka sprzedaży.

Stwarza więcej możliwości kontaktu z publicznością poprzez narracje biznesowe i przywództwo myślowe. Tworzy solidną reputację i może wpłynąć na sposób, w jaki ludzie myślą o Twojej firmie.

Chociaż nie jest to koniecznie bezpośrednia droga sprzedaży.

Jednak subtelna siła perswazyjna PR może odgrywać ogromną rolę w decyzjach o zakupie.

 

Zapraszamy do kontaktu: biuro@prostoomarketingu.pl

Comments are closed.