Współpraca sprzedaży i marketingu to sekret budowania silnej marki
Połączenie elementów sprzedaży i marketingu może pomóc w stworzeniu dla klienta spójnego doświadczenia z marką.
Konwencjonalnie, sprzedaż i marketing są postrzegane jako odrębne działania. Marketing ma na celu wytworzenie świadomości firmy oraz jej produktów i usług. Sprzedaż ma na celu przekształcenie tej świadomości w zakup.
Zasadniczo, marketing i sprzedaż mają wspólny cel: sprowadzenie nowych klientów.
W rezultacie jest to okazja i sposób, aby zwłaszcza mikro i małe, średnie firmy stworzyły dla siebie okazję do hybrydowego działania zespołu sprzedaży/marketingu, co może być dla nich opcją efektywną również pod względem kosztów i zasobów, jakie finalnie poniosą reaizując działania w tych obszarach.
Ważną umiejętnością jest połączenie działań w taki sposób, aby stworzyć wspólne cele np. wygenerowanie zysków na konkretnym poziomie.
Stąd ważne jest, aby wszyscy członkowie zespołu potrafili ze sobą współpracować, czyli komunikować się ze sobą oraz wyznaczać między sobą zadania i brać za te zadania wspólną odpowiedzialność. Koncetrując swoje wysiłki i uwagę na wspólnych celach.
Członkowie obu zespołów muszą zrozumieć związek między budowaniem świadomości marki, generowaniem leadów i zamykaniem możliwości biznesowych-sprzedażowych. A także zjednoczyć się wokół wspólnego celu biznesowego, takiego jak utrzymanie klienta lub pozyskanie nowego klienta.
Dobrze byłoby, aby oba zespoły również śledziły, te same kluczowe wskaźniki wydajności i efektywności: współczynnik konwersji i wartości leadów, co umożliwi finalnie uzyskać wspólny cel wzrostu wartości marki i sprzedaży jej produktów, bądź usług.
Sprzedaż i marketing mogą skorzystać z dwóch narzędzi: personaliów klienta i lejka sprzedaży (lub podróży klienta, dla marketerów).
Persony klientów, znane również jako buyer personas, szczegółowo opisują, komu sprzedawcy sprzedają, a komu marketing.
Persona nabywcy uosabia najlepszego klienta dla Twojej firmy, odpowiadając na pytania typu:
Na czym zależy tej osobie?
Jakie media konsumuje?
Jakie przeszkody powstrzymują ją przed dokonaniem zakupu?
Drugie narzędzie bazuje na personie klienta.
Podróż nabywcy określa kroki, przez które ktoś przejdzie, zanim dokona zakupu w Twojej firmie.
Obejmuje to uświadomienie marki poprzez kampanię marketingową, eksplorację strony internetowej i rozmowę z przedstawicielem handlowym przed zakończeniem procesu kasowego.
Zrozumienie buyer persona i podróży sprzedażowej klienta pomaga marketingowi i sprzedaży współpracować nad kolejnymi krokami i integrować działania dla lepszego efektu.
Może to również pomóc w dzieleniu się zasobami, gdy klient docelowy przechodzi przez proces zakupu.
Dobrze korzystać także ze wpsólnego narzędzia CRM
Oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami (CRM) pomaga pracownikom marketingu i sprzedaży współpracować w celu zarządzania leadami i lejkiem sprzedaży.
Tworzy ono zapis każdej interakcji klienta z marką, niezależnie od tego, czy interakcja odbywa się za pośrednictwem mediów społecznościowych, poczty elektronicznej, telefonu z przedstawicielem handlowym, czy też spotkania osobistego.
Tak długo, jak twój zespół jest sumienny w utrzymywaniu aktualnych zapisów, narzędzie CRM może dodać wartości oraz wpływnąć na efektywność wspólnych działań np. poprzez wymanię informacji, agregowanie wspólnych treści, wysyłanie sobie wzajmenie ważnych informacji itd.
CRM może również pomóc zmniejszyć ciężar wykonywania dwóch działań (sprzedaż i marketing) jednocześnie-jest to świetne rozwiązanie dla mniejszego zespołu.
Przykładowo korzystajć z LiveSpace można w łatwy sposób zarządzać działniami, sprawdzać efekty, ustawiać zdarzenia oraz wymieniać się informacjami. Ma to również wpływ na motywację dla wszystkich członków, którzy mogą wzajemnie osberować swoje działania i wspierać się w nich, na każdym poziomie.
Marketerzy stale promują nowe oferty i treści, dlatego ważne jest, aby zespół sprzedaży był na bieżąco z tymi informacjami np. w postaci ofert reklamowych, aby móc wyciągnąć z tego wnioski np. o tym jakie i w jakiej formie treści cieszyły się największym uznaniem u odbiorców.
Ważne jest stworzenie spójnego doświadczenia marki poprzez dostosowanie ofert sprzedażowych i działan marketingowych.
Jeśli istnieje aktywna promocja marketingowa, dział sprzedaży może wykorzystać kampanię do podpisania lub ponownego podpisania umów z klientami.
Podobnie, zespół marketingowy może nagradzać oddanych klientów za polecenie sprzedaży-jeden z najlepszych sposobów pozyskiwania nowych klientów.
Koordynacja promocji i ofert lojalnościowych sprawia, że wszyscy są po tej samej stronie, a klienci są zadowoleni.
Dlatego my jako Prosto o marketingu i sprzedaży wyznajemy zasadę, że dobrze jest móc rozwijać swoją wiedzę w sposób, który pozwala bliżej poznać, zrozumieć oraz zdobyć najważniejsze umiejętności zarówno w obszarze marketingu, sprzedaży jak i zarządzania projektami.
Stąd również i nasza konferencja, która odbędzie się 28 września.
Bilety można zakupić poprzez naszą stronę internetową – serdecznie zapraszamy!
Zapraszamy do kontaktu: biuro@prostoomarketingu.pl