POST.15.09.2022. 7 Technik generowania pomysłów

7 technik generowania pomysłów

Techniki generowania pomysłów jest nazywany w procesie desing thinking – ideacją.

Proces ten następuje on po stworzeniu przez zespół obrazu persony z określonym POV (point of view)

Głównym sposobem, znanym większości jest burza mózgów, która, choć wydaje się czynnością pozbawioną reguł, to dobrze, aby podczas niej były przestrzegane pewne zasady, dające końcowo lepsze efekty. Powinny być, przedstawić na początku procesu, po to, aby kreatywność nie została przygaszona w uczestnikach.

Według Alexa F.Osborne’a grupa kilku (4-5) osób, które są odpowiednio przeprowadzone przez proces, mogą wymyślić od 50 do 100 pomysłów w ciągu 30 minut! I Potwierdzam to na własnym przykładzie pracy z / w różnych zespołach.

Techniki

1 – Odłóż ocenianie na później

Zasada eliminuje sceptyczne podejście i wydawanie osądów na temat czyjegoś pomysłu. Negowanie pomysłu może zablokować proces powstawania kolejnych. Trzeba wziąć pod uwagę to, że na początku pomysły często są luźnymi pomysłami – myślami, które potrzebują czasu, aby je doprecyzować.

2 – Wizualizuj
Szczególnie ważna na tym etapie.
Rysunki (nawet te, które nazwałbyś tzw. bazgrołami) są ważne. Pomagają lepiej poznać utrwalać informacje. Warto też pisać drukowanymi literami jeden pomysł na jedną karteczkę postit

3 – Sztuczne założenie
Dodajemy do pytania dodatkowy element będący z pozoru ograniczeniem, zmuszającym zespół do myślenia w innych kategoriach. Przykładowo podajemy, że pomysł musi być: produktem, usługą, zmieścić się w kieszeni, kosztować nie więcej niż.., latać i pływać, bazować na zmysłach.

4 – Co i jak? Konkrety.
Dobrze, aby moderator zadawał pytania, które pozwolą rozwinąć – konkretyzować tzw. „płytkie pytania”.

W tym celu można zadać pyt. np. „co konkretnie masz na myśli? Podaj przykład, obraz, rozwiń myśl i nazwij oraz opisz ją”.

5 – Burza po cichu.
Dobry sposób na eliminację sytuacji, w której dominuje kilka osób. Osoby zapisują pomysły na karteczkach po cichu, w ciągu wyznaczonego czasu (najlepiej od 5 do 7min), odpowiadając na pytania typu jak moglibyśmy…,co możemy zrobić, aby…, co się stanie kiedy…”. Następnie członkowie zespołu prezentują i wyjaśniają swoje pomysły.

6 – Przypadkowe słowo.
Technika stymuluje kreatywność, motywuje do wyszukiwania połączeń między pozornie niezwiązanymi słowami. Tutaj warto zwrócić uwagę na metafory i symbole.

7 – Tak dla szalonych pomysłów – Sztuką jest wychodzić poza schematy i oczywistości. Nie oceniać na tym etapie, a próbować znaleźć większy w nich sens, głębię. Szalone pomysł są też dobrą rozgrzewką do tych ważnych, dobrych pomysłów. Według Berkuna naturalny jest strach przed powiedzeniem czegoś żenującego, jeśli jednak moderator ustanowi za cel ich generowanie i doda do tego nagrody (wystarczą słowne) ułatwi to cały proces, a nawet uczyni go efektywnym i jednocześnie przyjemnym


Czy chcielibyście więcej technik w kolejnym poście, a może sami znać inne?

Zapraszamy do kontaktu: biuro@prostoomarketingu.pl

Comments are closed.